Home

nieuw 2008

Reizen

Kerken-kloosters

Natuur

Planten

Fotocursus

contact

Over mijzelf

--nieuw 2009

-Griekenland-Lefkada     -Oregon

-algemeen

-Landschappen

-algemeen

1. camera's en objectieven

-foto's bestellen

-nieuw 2010

-nieuw 2011

-Indian Summer     -Spitsbergen

-Duitsland

-Rhododendrons

2. camera instellingen

-nieuw 2012

-nieuw 2013

-Rocky Mountains, Canada

-Spanje

-alpenflora Berner Oberland

3. belichting     4. diafragma

nieuw 2014

     -Zuid-Tirol Dolomieten     -Tenerife

5. scherpstellen     6. scherptediepte

-Spanje-Madrid    -Spanje  

 

hier het camera-display van de Canon EOS Mark II

huismanfoto
Fototechniek

basiskennis

compositie van een foto is ook belangrijk....

na de opname kun je bij de Nikon D300 het histogram zien. Hier is de foto evenwichtig belicht.

           Goed fotograferen is een kunst, al lijkt het erop, dat velen maar wat 'plaatjes schieten' zonder enige basiskennis, die toch voor goede foto's nodig is. Voor gevorderde fotografen is deze serie pagina's niet bedoeld.  Ik heb zelf ook geen echte studie voor fotografie gevolgd, maar weet er door zelfstudie en veel lezen van fotoboeken en fototijdschriften toch wel zoveel van, dat ik de beginnende fotografen hulp kan bieden door middel van eenvoudige beschrijvingen en tips, die tot een beter begrijpen van de compact- of spiegelreflexcamera kan leiden. Leef je als het ware in in de camera, die nu eenmaal technisch beter functioneert, als U haar ook begrijpt. Tenminste, dat is toch de bedoeling. Wie van planten niets afweet, kan moeilijk een fraaie tuin aanleggen.  

hier met diafragma F29, dus een heel kleine lensopening - en dus een grote scherptediepte.

Wat komt er allemaal kijken bij het maken van een goede foto? En dan maakt het meteen verschil, of je een eenvoudige compactcamera hebt, of een professionele spiegelreflex. Maar er is erg veel tussenin - voor de beginnende fotograaf en de gevorderde amateur. Voor hen zijn de volgende pagina's bedoeld. Wat komt er aan de orde?

1. Wat voor camera's zijn er en welke objectieven gebruik je daarbij? Compactcamera's, hybridecamera's, spiegelreflexcamera's en moderne systeemcamera's zonder spiegel. Objectieven met vast brandpunt of zoomlenzen - groothoek- of telelenzen. Ga naar: camera's en objectieven

2. De instellingen van de camera. Laat je de camera alles automatisch doen, of stel je zelf het diafragma in en de sluitersnelheid. Moderne face-detection, waarbij de camera automatisch op een gezicht scherpstelt. Hiervoor moet je toch de handleiding lezen en begrijpen. Als je de volgende pagina's bestudeert, leer je dat. Ga naar fototechniek-camera- instellingen.

3. Een foto moet ook juist belicht worden. Niet onderbelicht, te donker. Maar ook niet overbelicht, te licht. Doe je dat via een grote lensopening of een snelle sluitertijd. Hoe doe je dat? En: hoe doet de camera dat? Ga naar: fototechniek-belichting

4. Bij het fotograferen hang erg veel af van het diafragma, hoe groot de lensopening is. Daar hangt ook punt 6 vanaf! Ga naar: fototechniek-diafragma  (En nu niet denken: Wat een moeilijk woord, diafragma - dat zal wel moeilijk zijn!!!)

5. Hoe stel je scherp? En waarop? Per keer of continue. En bij bewegende onderwerpen? En wat zijn de consequenties? Ga naar: fototechniek-scherpstellen

6. Wat die consequenties betreft - hoe regel je de scherptediepte? Dus - wat voor en achter het scherpstelpunt is ook nog scherp? Bij portretopnamen moet de achtergrond wazig zijn. En een landschap als het kan voor en achter scherp. Dit is cruciaal!!  Ga naar: fototechniek-scherptediepte

De Sony HX1 stelt automatisch een panoramafoto samen. Hier aan de kust bij Mojacar, Almeria in Zuid-Spanje.

copyright 2007-2017 Tijs Huisman | alle rechten voorbehouden, inclusief  foto's!!